fredag 26 mars 2010

Regeringen vill ha mer sekretess i skolan

04:00 | fredag 26 mars 2010 (SR)
Regeringen vill öka sekretesskyddet för elever i svenska skolor. En utredning som regringen har beslutat om ska föreslå att skriftliga omdömen och åtgärdsprogram för
Utbildningsminister Jan Björklund säger att syftet är att stärka elevernas integritet.
– Dokumenten innehåller ofta känslig information om att eleven har svårt att hänga med i undervisningen. I åtgärdsprogram kan det beskrivas att en elev blir mobbad eller att en elev själv beter sig illa. Denna information riktar sig till föräldrarna men det är ingen annan som har med den informationen att göra.
Enligt dagens sekretesslag får skolor inte lämna ut känsliga uppgifter som handlar om elevens hälsa, uppgifter från skolläkare, psykolog och kurator till exempel.
Ärenden om mer vanlig elevvård är bara hemliga om det kan antas att eleven lider skada av att de lämnas ut.

Elevens betyg, frånvaro eller känsliga uppgifter som ligger utanför elevvården, är inte hemliga.

För sju år sedan, under den socialdemokratiska regeringen, utreddes om skyddet behövde öka men svaret blev nej. Sverige är ett öppet samhälle och det ansågs att skäl för att öka sekretessen måste vara väldigt starka.
Enligt direktiven regeringen beslutat om vid ett möte 18 mars ska utredaren föreslå nya sekretessbestämmelser när det gäller elevers personliga förhållanden i åtgärdsprogram och utvecklingsplaner.

De nya bestämmelserna har ett omvänt skaderekvisit. Det betyder att utgångspunkten är att allt är hemligt. Bara om ingen lider men kan uppgifter lämnas ut.
Bakgrunden är att skolorna sedan några år måste dokumentera hur eleverna utvecklas.
För varje elev ska finnas en utvecklingsplan och lärarna ska ge skriftliga omdömen. När det dyker upp problem ska ett åtgärdsprogram skrivas.

Lärarna vågar inte skriva viktiga men känsliga uppgifter om eleverna om en prövning enligt dagens lag visar att uppgifterna kan lämnas ut, säger Jan Björklund.

– Om man skriver ett dokument så vet man aldrig när det skrivs, vad som bedöms vara offentligt eller inte. Jag har hört lärare och rektorer som menar att de här reglerna gör att man blir hämmad när man skriver de här dokumenten. Jag har vägt det mot om det finns något stort allmänintresse av att få ta del av hur lille Kalle utvecklas i skolan. Det menar jag att det inte gör, säger utbildningsminister Jan Björklund
.
Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar